Pedagogia de la llum al bosc

Dolors Utrera

Avui posem a peu de pàgina l’experiència sensorial que des de l’Escola vàrem dur a terme aquest mes de març dins la foscor del bosc. Un aprenentatge totalment pràctic que va permetre les alumnes de 2n del CFGS de Tècnic en Educació Infantil,  preparar un espai de llums, ombres i color, on 25 famílies de Sant Vicenç de Castellet amb infants de 0 a 6 anys van poder jugar amb la llum i la foscor i relacionar-se amb elements de la natura portant llum a la nit.

Aquesta influencia pedagògica ens arriba de la ciutat de Reggio Emilia de la mà d’un dels pedagogs que estudiem en aquest cicle formatiu, ens referim a Loris Malaguzzi. El pedagog, aporta idees innovadores per a reformar la visió sobre l’educació, una visió que sorgeix de l’Escola Nova.

Gràcies a aquests aprenentatges i dins el projectes educatiu “Ments Creatives”, com a proposta a la metodologia d’aprenentatge i serveis, des de l’escola, afavorim que a les aules es dugui a la pràctica una estimulació multi sensorial de diferents formes, per tal que els infants interactuïn amb el medi a través dels diferents sentits i que a la vegada desenvolupin la creativitat i la imaginació.  De tal manera els infants aprenen per descobriment gràcies a la varietat d’estímuls, tot desenvolupant al màxim el potencial de les seves habilitats socials al relacionar-se amb altres famílies i altres infants d’edats diferents, mentre experimenten, juguen i aprenen.

Cal dir que aquest és el segon any que es presenta aquesta proposta que va sorgir al llarg del confinament amb la finalitat de que els infants puguin sortir de casa i de les aules per viure una  experiència al seu aire. Aquest any es presentaven 7 experiències molt atractives:

  • Logicomatemàtiques amb taules de llum
  • Exploradors a la recerca del tresor
  • Art amb pintures fluorescents sobre plàstic
  • Un llençol màgic ple d’ombres i colors
  • Cerca d’animals al bosc
  • Pintura de cares amb colors fluorescents
  • Creació de figures sobre metacrilat

La llum com element present a la natura i com element artificial, permet una multiplicitat d’accions que combinen a través del joc, la ciència, l’art i la vivència, generant un clima d’experimentació i creativitat. Els elements lluminosos ens permet crear tantes situacions, escenes, experiències i invents com es puguin imaginar. Els materials que es donen als infants, seleccionats de manera acurada, ofereixen un gran recurs per a l’aprenentatge.

Aquí us deixem una mostra del resultat en el directe que va emetre canal taronja.

https://www.canaltaronja.cat/central/bages/tdt-lescola-montserrat-organitza-jocs-de-llum-al-bosc-per-als-infants-del-municipi/

Crèdits

Disseny i programació web

pikstudio

Fotografia

Mercè Rial