Diferències entre el SEO i el SEM

Què és el SEO i el SEM?

És molt probable que una de les primeres paraules o conceptes amb què topi una persona que es comenci a interessar pel Màrqueting Digital sigui “SEO” o “SEM“. Malgrat que amb l’aparició d’altres eines digitals com les Xarxes Socials s’ha estès la idea que actualment un negoci SÍ pot viure sense pàgina web, la realitat és que el més convenient és tenir-ne una i, alhora, tenir-la el màxim d’optimitzada a nivell de SEO i aprofitar les possibilitat que brinda el SEM. Però, de què parlem exactament?

SEO: saber-nos posicionar

El concepte de SEO (Search Engine Optimization) es refereix a la feina d’optimització i d’augment de la popularitat d’un lloc web, amb l’objectiu que aquest lloc sigui rastrejable pels motors de cerca, indexat correctament i prou rellevant perquè algunes o moltes de les pàgines es mostrin en les primeres posicions dels cercadors per a determinades consultes de cerca dels usuaris.

Per tant, es tracta d’aconseguir aparèixer en els primers resultats (l’ideal és a la primera pàgina, i si pot ser, en les cinc primeres posicions) d’un cercador per a un conjunt de recerques que ens interessen, però sense haver de pagar un cost directe publicitari per cada visita, gràcies a que som molt rellevants i/o populars. I és que per donar resposta a una cerca, els diferents cercadors avaluen desenes o fins i tot centenars de senyals de tots els llocs web.

D’aquesta manera, determinen quins són aquells que millor resposta donen a aquesta recerca, amb l’objectiu que els usuaris tinguin la millor experiència possible i trobin el que busquen ràpida i fàcilment.

En definitiva, un lloc web correctament optimitzat per SEO té més possibilitats de posicionar-se en les primeres posicions dels resultats orgànics.

SEM: pagar per ser vistos

El concepte de SEM (Seach Engine Marketing) es refereix a la promoció d’un lloc web en els cercadors mitjançant l’ús d’anuncis de pagament a través de plataformes com Google AdsBing Ads. En ocasions, s’amplia aquest concepte per referir-nos també a un altre tipus de publicitat mitjançant aquestes i altres plataformes de display i mitjans socials, on se sol pagar generalment en base als clics que ens generen els anuncis.

Mitjançant aquesta estratègia, es busca aconseguir visibilitat immediata per al nostre lloc web, ja que des que configurem les campanyes i invertim per aparèixer entre els resultats, els nostres anuncis tenen la possibilitat de ser mostrats.

Imagen relacionada

Quina diferència hi ha?

La principal diferència entre SEO i SEM és que amb una estratègia SEO no hem d’assumir un cost directe per cada visita, com sí passa amb l’estratègia SEM. Això, però, no significa que una estratègia SEO sigui sempre l’opció més barata o sense cost.

L’ideal per a obtenir millors resultats a curt, mitjà i llarg termini és plantejar i implementar una estratègia que combini ambdues pràctiques.

Maria Vega
Alumna de Màrqueting Digital