Converteix les xarxes socials en eines educatives i professionals

clara pariente

Clara Pariente, professora de l’Escola Montserrat

Sembla mentida, però ja fa més d’una dècada que les xarxes socials van començar a canviar la forma en què ens desenvolupem amb el nostre entorn. Facebook, Instagram, Twitter… les opcions han anat creixent i evolucionant fins al punt que les funcionalitats de totes elles van molt més enllà de contactar amb els nostres “amics”.

Et descobrim com pots aprofitar algunes de les plataformes principals en l’àmbit educatiu i professional.

Facebook

El públic de Facebook ha canviat (les generacions més joves han deixat pas a les senior) i el comportament dels usuaris ha mutat cap a una actitud més passiva (observen). El seu futur és bastant incert; però la xarxa creada per Mark Zuckerbeg és la més gran quant a número de seguidors i, encara avui, ens ofereix funcionalitats que ens poden ser molt útils.

En l’àmbit educatiu, els grups de Facebook ens permeten obrir un espai dedicat a una temàtica definida i crear una comunitat al seu voltant. Els membres necessiten permís per accedir-hi i s’han d’ajustar a unes normes, podent publicar i interactuar entre ells dins d’aquell espai. A nivell professional, trobar feina a Facebook és una possibilitat real. Existeixen molts grups creats expressament per compartir ofertes laborals variades i d’altres en els quals s’hi sumen membres d’un mateix sector.

Twitter

La xarxa de microblogging és una plataforma que ens permet fer un seguiment segon a segon de qualsevol informació o esdeveniment. Destaquem dues funcions de Twitter que la converteixen en una eina ideal tant per  plantejar una activitat amb estudiants com per potenciar la nostra faceta professional:

  1. Hashtags: proposa a la classe mantenir un debat a Twitter a través d’una etiqueta creada per a l’ocasió. Els hashtags hipervinculen tots els tuits que els continguin i acaben agrupant converses al voltant del mateix tema. Com a professional, t’interessa descobrir i seguir aquells relacionats amb la teva professió i ser-ne partícip.
  2. Llistes: poden ser públiques o privades. Crea i comparteix llistes on agrupis usuaris que brindin informació relacionada amb la teva assignatura i comparteix-la amb els alumnes. Com a professional, et poden servir per seguir de prop les veus expertes del sector i, fins i tot, realitzar un seguiment de la competència.

Instagram

L’esmenten en tercer lloc, però Instagram és la xarxa social del moment. És l’era visual i hem de saber treure’n partit.

A nivell educatiu, podem utilitzar-la per animar la dinàmica de grup i proposar establir una estratègia de contingut a partir de l’activitat d’una assignatura o curs. En l’àmbit professional, podem preparar el nostre perfil perquè actuï de portfoli digital.

LinkedIn

Abans del boom de les xarxes socials, el maig del 2003, naixia LinkedIn. En aquests 15 anys, s’ha convertit en la principal plataforma social per a professionals i actualment està vivint una de les seves millors èpoques amb més de 560 milions d’usuaris.

Si encara no ho has fet, no deixis passar més temps:

  1. Crea’t un usuari i completa el teu perfil amb tota la informació que et permet mostrar LinkedIn. Tindràs el teu currículum online!
  2. Comença a establir la teva xarxa de contactes.
  3. Segueix les empreses del teu sector i uneix-te a grups de temàtiques relacionades amb la teva professió i/o afins als teus interessos i participa-hi!

Comparteix contingut i reacciona al contingut que comparteixen els teus contactes.