Treballar per projectes

montseprieto

Montse Prieto, professora de l’Escola Montserrat

Un nou repte i ben engrescador se’ns planteja als professors de l’Escola Montserrat: treballar per projectes. Els projectes s’emmarquen dins d’una metodologia constructivista. El que pretenem és  aconseguir que els nostres alumnes aprenguin a pensar per ells mateixos i es converteixin en els protagonistes del seu aprenentatge.

Seguidament us faig cinc cèntims de com portarem a terme aquesta petita “ revolució”.

Com iniciem el treball?

Els projectes poden sorgir per diferents vies:

  • Per un contingut curricular.
  • Un centre d’interès que afecta a la vida de l’escola.
  • Amb l’idea de crear un producte o un servei.
  • Un esdeveniment relacionat amb l’aula o l’entorn proper.

Un cop triat el tema, ens plantegem una sèrie de fils conductors que són allò que volem que les alumnes i els alumnes aprenguin. Hem de mirar de contextualitzar aquest aprenentatge en el seu currículum, això exigeix una gran labor de coordinació entre el professorat per tal que intervinguin diferents disciplines en un mateix projecte. Aquesta feina de coordinació implica la redacció de diferents tasques associades al projecte i el disseny de materials d’avaluació de les mateixes.

Un cop dissenyat hem de buscar una  manera atractiva i engrescadora per introduir el tema: per exemple una pel·lícula que faci referència al tema que treballarem, o fins i tot portar alguna persona per tal que comenti una vivència. És molt important que els alumnes se sentin motivats per dur a terme el projecte.

Com es treballarà  per projectes?

Després d’introduir el tema, el projecte passarà per diferents fases:

  1. Es cerquen els coneixements previs, “Què sabem?”
  2. Es plantegen els temes que es volen descobrir, “Què volem saber?”
  3. Es comença a buscar informació per resoldre els reptes plantejats.
  4. Es crea un mapa conceptual o índex de treball. Es reflexiona contínuament sobre  “Què hem après” i “Com ho hem après”.
  5. Es posa en comú els aprenentatges realitzats i es va construint una xarxa de continguts.
  6. Es fa una clausura del projecte, pot ser una xerrada conjunta entre famílies i alumnes, la visualització d’un vídeo, una exposició de la feina i murals realitzats al llarg del projecte…

 Quin paper tindrem els professors?

El professor guiarà els alumnes en la seva descoberta implicant-s’hi tant o més que ells. Estimularà els joves i propiciarà situacions d’aprenentatge que permetin a l’alumne/a avançar i enriquir-se. En definitiva, proporcionarà els recursos necessaris perquè siguin ells els que construeixin de manera autònoma els propis coneixements.

Quins avantatges té treballar per projectes?

  • Fomenta l’autonomia del alumnat. Aprenen a ser competents i resoldre els reptes que se’ls plantegen.
  • Els alumnes són actius en el seu procés d’aprenentatges. S’impliquen en el que estan treballant i són ells qui guien el seu aprenentatge.
  • Afavoreix l’aprenentatge significatiu. Els alumnes van encaixant els continguts formant una xarxa de continguts.
  • Propicia el treball interdisciplinari ja que permet adquirir coneixements de les diferents àrees educatives.
  • Permet atendre la diversitat que ens trobem a les aules: flexibilitat en el ritme de treball, en les metodologies, els continguts…
  • Millora  la competència digital.
  • Propicia un ambient d’aula en el qual es treballen valors molt importants com el respecte, la tolerància, la solidaritat i el treball en equip.
  • Alumnes i professors treballen conjuntament formant equip per resoldre els reptes que se’ls van plantejant. Milloren capacitats com la resolució de problemes i l’organització de les tasques.
  • Afavoreix l’aprenentatge participatiu i potencia el treball cooperatiu. Es dóna molta importància al treball en grup i a la col·laboració, ja que és en aquestes situacions d’aprenentatge on els alumnes poden aprendre els uns dels altres.
  • Els alumnes estan motivats ja que aquesta metodologia dóna l’oportunitat que ells escullin què volen treballar i què els interessa. Això fa que tot el que aprenen tingui un significat per a ells.

És per tot això que l’Escola Montserrat iniciarà el treball per projectes en tots els seus cicles formatius. Esperem aviat poder mostrar-vos els resultats en aquest bloc.

INFORMACIÓ BÀSICA SOBRE PROTECCIÓ  DE DADES
Responsable ESCOLA DE FORMACIÓ PROFESSIONAL MONTSERRAT
Finalitat Respondre a les consultes que realitzen els usuaris
Legitimació Consentiment de l’interessat.
Destinataris No es cediran dades a tercers, excepte obligació legal.
Drets Accedir, rectificar i suprimir dades, així com altres drets, com s’explica en la informació addicional.
Informació Addicional Pot consultar la informació addicional i detallada sobre protecció de dades aquí.

Sessions informatives

Sol·licita la teva visita mitjançant aquest formulari o enviant un email a colmontserrat@xtec.cat

Les visites es realitzaran de dilluns a partir del dilluns 6 de maig a les 18:00h Selecciona a continuació, la sessió en la que estàs interessat