Ja m’he graduat… i ara què?

Juana Luna - Professora de Formació Professional

Joana Luna, coordinadora de Pràctiques a l’Escola Montserrat

Aquest mes de març estem acabant d’elaborar les enquestes sobre inserció laboral. Es tracta de fer unes preguntes als alumnes de la nostra escola que van acabar algun cicle de grau mitjà o de grau superior el curs 2016-2017 i que fan referència a la seva situació actual, quan ja han passat 9 mesos des que es van graduar.

Els demanem si busquen feina, si treballen, estudien o les dues coses. Han d’explicar de què treballen i amb quin tipus de contracte, què estudien i els motius que els impedeixen trobar feina, si és que en busquen.

Ens agrada molt tornar a parlar amb ells i elles i escoltar què ens diuen; l’emoció dels estudis que han iniciat, els projectes laborals que preparen i la il·lusió amb què ens expliquen que han trobat feina.

En aquest sentit,els alumnes graduats en FP que es pregunten i ara què?? poden triar entre aquestes opcions: continuar estudiant o incorporar-se al món laboral.ç

CONTINUAR ESTUDIANT:

L’últim estudi d’Inserció Laboral revela que els estudiants que acaben un GM i que continuen els seus estudis a un GS és del 60,3%. En el cas dels cicles que cursem a l’escola Montserrat, el 90% de Gestió Administrativa continua estudiant i en Atenció a la Dependència, continua estudiant el 70%

Cal destacar l’important increment del 31,4% que ha experimentat aquest grup d’estudiants que accedeix a grau superior des de grau mitjà, a causa de la facilitat de la incorporació directa sense haver de fer el curs o prova d’accés a grau superior.

Quant als graduats de GS, un 56% majoritàriament accedeix a fer un grau universitari. En aquest sentit, les últimes dades indiquen que el 15% dels estudiants que aquest curs han començat un grau a les 11 universitats presencials públiques i privades de Catalunya eren estudiants que procedien de la Formació Professional (FP). Els estudiants provinents dels ensenyaments professionals són presents a la major part de les titulacions, tot i que les majors concentracions es registren en alguns títols de les branques de Ciències Socials i Jurídiques i Ciències de la Salut, com ADE, Economia, Educació Infantil, Educació Social…. com es pot veure alguns relacionats directament amb els cicles de GS que fem a l’Escola Montserrat.

Qüestió d’estragègia: A diferència dels estudiants que accedeixen a la universitat a través del Batxillerat, on la nota de tall es confecciona a partir de la mitjana entre la nota de la fase general de la selectivitat (40%) i l’expedient de Batxillerat (60), a la qual s’afegeixen els punts que es puguin obtenir a la fase específica de la selectivitat, la nota d’accés als estudis universitaris dels titulats provinents de CFGS és la mitjana dels dos anys del cicle.

L’alumnat que prové de l’FP també pot presentar-se a la fase específica de la selectivitat i afegir la puntuació aconseguida a la nota del CFGS. La qualificació dels exàmens de la fase específica es pot conservar durant dos anys, de manera que un batxiller que s’hagi presentat a la selectivitat i decideixi cursar un CFGS, si l’acaba en el temps previst, encara pot fer valdre aquella puntuació per ingressar a la universitat. Aquesta fórmula propicia que hi hagi aspirants a graus amb una nota elevada que visualitzin que és més fàcil accedir-hi a través de l’FP que no pas del Batxillerat.

INCORPORACIÓ AL TREBALL:

En aquest apartat és on es troben els majors èxits dels graduats d’FP. D’una banda a augmentat el percentatge d’alumnes que s’incorporen al món laboral un cop graduats, fins al punt que per primera vegada en els últims 8 anys, supera els que continuen estudiant.

 Segons l’estudi del Departament d’Ensenyament, globalment els graduats de GM tenen una inserció laboral del 45,1% que és molt elevada, tenint en compte que continuen estudiant més del 60%. Entre els que es graduen en GS, la inserció és del 63,6% i, si es cursa en modalitat DUAL, arriba fins al 71,5%.

El fet de trobar feina en acabar un cicle també està diferenciat segons la família professional. En l’últim estudi d’Inserció Laboral dels nostres alumnes que hem elaborat, es pot observar que  els grups de graduats de GS d’Administració i Finances i d’Educació Infantil de l’escola Montserrat tenen una inserció laboral del 100% dels que volen treballar.

Per aquest motiu, ens fa especial il·lusió parlar amb els nostres alumnes graduats el curs anterior i poder copsar de primera mà les seves expectatives i experiències al món laboral. Volem tornar a arribar la gran fita que és el lema actual de la nostra campanya: a l’Escola Montserrat Atur 0!

Leave A Reply

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *