Els dispositius mòbils a l’escola. El gran dilema.

Joan Martí - Professor de Formació Professional

Joan Martí, professor de l’Escola Montserrat

Ara, amb la tornada a l’escola, es torna a parlar, i molt, de l’ús dels dispositius mòbils a l’escola i de la necessitat de prohibir-los, fins i tot algun país com França, n’ha prohibit el seu ús fins als 16 anys en els centres educatius.

Personalment, crec que prohibir l’ús d’aquests dispositius és la solució fàcil, a part d’un gran error. El mòbil s’ha d’utilitzar a l’aula dins d’un ordre sense que trenqui la dinàmica de la classe. És evident que hi ha classes en les quals el mòbil no pinta res, però prohibint-lo perdem l’oportunitat d’educar als alumnes en el bon ús dels mateixos.

Hi ha molts centres que utilitzen el model BYOD (BringYourOwn Device) “Porta el teu propi dispositiu”, d’aquesta manera els joves aprenen que aquests dispositius es poden utilitzar amb finalitats didàctiques i no només per interactuar a les xarxes o per fer-se “selfies”. Utilitzant aquests dispositius amb supervisió es poden produir molts continguts: blogs, portafolis, cursos, gravar àudios, fer vídeos, realitzar avaluacions, buscar informació, elaborar pòsters, infografies, presentacions, calcular, viatjar, jugar… APRENDRE. Tot això amb una adequada formació del professorat.

Està clar que en algun moment, els alumnes ens la poden jugar i colar un gol fent un mal ús d’aquests dispositius, però tot i així, crec que hi guanyem més que no pas hi perdem, el mateix passava fa uns anys amb els primers ordinadors que tenien connexió a internet. I ja que parlem d’internet i d’ordinadors, l’ús dels mòbils a l’aula allibera la demanda d’aules d’informàtica, clar exemple que les noves tecnologies avancen, són necessàries i no els podem donar l’esquena amb prohibicions que no porten enlloc.

Estic d’acord en què no podem perdre de vista les addiccions al mòbil, està clar que existeixen, però és un tema que s’hauria de tractar amb les famílies, educant-les, ja que tot això va molt més enllà de l’ús indegut del mòbil a l’aula, ho considero una agulla en un paller.

El mòbil és un instrument molt potent que no podem obviar quan parlem d’educació: si els centres d’ensenyament perden l’oportunitat d’educar en com usar-lo, està clar que estem perdent una oportunitat d’or.