La bona publicitat és un aprenentatge vital

laura_torra

Laura Torra, professora de l’Escola Montserrat

Ja ha començat el compte enrere pel Black Friday. I és que novembre s’ha convertit en un mes on gairebé tots els negocis volen atraure als consumidors amb suculents descomptes, per tal que anticipin les seves compres nadalenques. Les empreses ja comencen a fer previsions de vendes online i offline, i com sempre, són superesperançadores. I és que el Nadal comença cada any abans. I per què? Doncs perquè funciona.

Cada dia rebem milers de mailings de marques a les quals estem subscrits, anunciant qualsevol tipus de campanya. Aquests dies quedarem absorbits pels anuncis d’InstagramAds promocionant els seus Black discounts, en què la durada d’aquests ja no és exclusiva d’un sol dia, sinó que s’allarga a una setmana vista. Ens pensem que aquesta publicitat ens aporta un impacte transformador com passava abans amb el “minut d’or” d’un spot publicitari a la TV, on el que es pretenia era maximitzar els impactes. Avui en dia, no volem impactar, sinó entendrir el consumidor perquè repeteixi. I per enamorar és necessari cultivar la relació amb generositat, i així, cada dia, anar teixint una relació més estreta. Cal deixar d’irritar per començar a empatitzar. La publicitat ha de deixar d’interrompre per començar a atraure. S’han de crear noves experiències de marca que generin vincles més profunds i de llarga durada. Ens cal un canvi de xip per recuperar l’interès de la nostra audiència.

La nova economia publicitària es basa més en col·laborar i compartir. Els consumidors confien més en les recomanacions de gent propera que no pas en les pròpies marques a l’hora d’adquirir nous productes o serveis (prioritzant les opinions, comentaris, likes o no likes de les XXSS, per exemple). Els banners, els anuncis cars, els spots tradicionals ja no es perceben igual. El poder de la publicitat ha minvat. Però potser el que ha passat és que s’ha reinventat. Com? La nova publicitat té cobertura 24h, és interactiva i bidireccional, econòmica, es presenta en una gran varietat de formats, el seu retorn és mesurable, però sobretot es pot segmentar el públic al qual va dirigida. Ja no només amb variables demogràfiques sinó també psicogràfiques (personalitat, estil de vida, classe social, creences, inquietuds…).

Evidentment que hi ha una pèrdua de confiança en la publicitat.  Però potser el que passa només és que les creativitats publicitàries actuals ens han deixat d’impactar. La publicitat transmet idees, valors i visions de vida que influeixen les persones.  Les noves generacions aprecien l’honestedat i la transparència però també exigeixen a les marques un major compromís social. Citant paraules de Don Draper (Mad Men): “No importa qui ets, sinó què dius i com ho dius”

Des de l’Escola Montserrat, ensenyem als nostres alumnes a crear contingut de valor, a despertar el seu pensament creatiu, a cultivar un vincle afectiu amb els clients reals i potencials.  Els recordem en tot moment que les persones es mouen quan se’ls reactiven o intensifiquen les seves emocions, sensacions i records. Cal seguir creant sentiments per tal de captivar l’audiència, i és que la publicitat es basa en una sola cosa: la felicitat. Per tant, llarga vida a la bona publicitat, i que la passió dels nostres desenvolupadors de futurs segueixi movent el món.