Darwin i el seu concepte d’adaptació en la investigació comercial

laura_torra

Laura Torra, professora a l’Escola Montserrat

L’ús de les tecnologies big data està revolucionant el món de la gestió empresarial. Transforma la manera en què les companyies s’estructuren, operen, gestionen talent i creen valor. L’anàlisi de dades és una peça clau dins l’estratègia de qualsevol empresa, contribuint d’una manera significativa a l’optimització i transformació de processos, i convertint-la, així doncs, en un clar avantatge competitiu.

Amb tot i així, moltes de les empreses pateixen infoxicació, dit d’altra manera i amb un llenguatge planer, sobrecàrrega informativa. Cal aprendre a convertir aquesta explosió de dades en coneixement, i sobretot cercar una utilitat, el què s’anomena insights accionables, que aportin valor. El volum de dades és molt ampli, i és necessari fer una selecció d’aquestes per tal d’extraure la informació més rellevant, smart data.  I això, evidentment, té la seva complexitat. És a dir, cal un canvi de mentalitat, dins la cultura empresarial. El canvi d’un model basat en l’experiència, cap a un altre, on la presa de decisions empresarials, sigui molt més dinàmica i objectiva.

Actualment, encara hi ha molts investigadors i analistes de mercats que segueixen insistint que les dades històriques del passat són l’element decisiu per preveure el què passarà en el futur. Així doncs, portant aquesta creença a un extrem, suposaria, que tots seríem capaços de preveure el futur. Creieu què és així? Realment, la tasca essencial a tenir clara és dissenyar i crear un nou futur, que cap dels nostres competidors hagi pogut imaginar abans. Transformem-nos sense por! Incorporem a tots als nostres estudis comercials, eines com el neuromarketing, dispositius mòbils, big data, XXSS, anàlisi de comportaments, … no ens limitem, no els temem, senzillament cal integrar aquestes noves tècniques/eines combinades amb la investigació comercial convencional, per tal d’obtenir anàlisis al màxim de complerts i rellevants possible, i sobretot, amb immediatesa.

Però mai sense obviar l’actor principal: el client, i la confiança que diposita en nosaltres i la nostra marca. I aquesta confiança, només es guanya a partir d’un coneixement exhaustiu del nostre buyer persona, de les tendències del sector, d’un coneixement que ens aporta insights, amb la finalitat de convertir-se en una marca estrella dins la seva vida quotidiana. Per aquest motiu, als algoritmes del big data se’ls ha de posar cara, ulls i sobretot context, si no no serveixen per res.

Com aconseguirem tot això? Doncs, integrant coneixement i tenint una visió global: el gran repte és entendre el rol que juguen cadascuna de les noves eines, i integrar-les. Els bons investigadors han de treure conclusions, no només elaborar dashboards amb milers de colors atraients.

Aquests nous àmbits de coneixement estan generant l’aparició de nous llocs de treball que ens sorprenen, que provoquen canvis, i que han d’estar coberts per a professionals altament qualificats: experts en Big Data, Marketing Officer Digital, Chief Xperience Officer Digital, Product Manager Digital, Tècnic de SEO, Growth Hacker, Social Media Strategist, Agile Project Manager, Expert en Blockchain, … per aquest motiu, l’educació és la clau per a  la transformació digital.

Des de l’Escola Montserrat, sabem que el món és en una mutació constant. Adaptar-nos al entorn, com deia Darwin, és la llei de la supervivència però alhora és focalitzar-se cap a una bona projecció del futur. I aquest és el motiu pel qual treballem amb eines com la Neurociència o Intel·ligència Artificial que, a dia d’avui ja marquen les investigacions del futur.

S’imposa una necessitat imperiosa d’adaptar-nos al que els consumidors demanden, i sobretot, evolucionem cap a un màrqueting de valors, dirigit a persones que vulguin sentir-se involucrades en aquest mateix propòsit. Per aquest motiu tenim una àmplia oferta educativa i de professionals d’avantguarda en actiu que són capaços de cobrir les necessitats reals del mercat i de les empreses, i com a conclusió generem altes taxes d’ocupació entre els nostres estudiants. A l’Escola Montserrat, innovem, per a créixer! #somescolamontserrat