Tots hem sigut l’aprenent

Luis Tabares - Professor de Formació Professional

Luis Tabares, coordinador FP Dual a l’Escola Montserrat

No hi ha setmana que no aparegui a Internet un article sobre les habilitats i competències que ha de tenir un treballador per incorporar-se amb èxit al mercat laboral i donar la talla des del minut u. En tots aquests apareixen les habilitats comunicatives i de treball en equip sense importar l’àmbit professional a què es dediqui.

Un dels molts avantatges de la formació professional és aquesta facilitat d’incorporació al món laboral a causa a l’experiència adquirida abans de finalitzar el cicle formatiu gràcies a la realització de l’estada a l’empresa, ja siguin pràctiques ordinàries o una formació en modalitat dual.

Abans d’arribar a l’empresa, però, hi ha una sèrie d’accions i entrenaments d’habilitats durant el primer curs que donen a l’alumne els instruments principals per a la seva adaptació en el seu nou lloc de treball.

Un cop a l’empresa, l’alumne continua la seva formació acompanyat d’un tutor, d’un guia, d’una persona que domina la matèria, amb experiència i que serà durant la darrera etapa formativa de l’alumne el seu referent i la persona a qui acudirà en qualsevol moment de dubte o, fins i tot, inseguretat en què es pugui trobar.

És molt important que aquesta figura sigui conscient que un alumne en pràctiques es troba al mig del seu procés d’aprenentatge no només des del vessant acadèmic sinó també personal, preparant-se per a ser un gran professional en un futur no gaire llunyà.

Estem formant, docents de centres formatius i tutors empreses, excel·lents perfils professionals no només a  nivell tècnic sinó compromesos amb el seu entorn, amb valors, amb ganes de fer, de dir, de ser escoltats, de participar, de formar-ne part.

Vull donar les gràcies a totes aquelles persones que no veuen l’acompanyament d’un alumne en pràctiques com un inconvenient per a la realització de les seves tasques diàries, que no els carreguen de tasques fàcils, monòtones i mecàniques per tal d’evitar-se una explicació més complexa i, òbviament, no haver-la de repetir si l’estudiant no l’ha captat a la primera.

Vull donar-los les gràcies per no oblidar, sobretot, que tots hem sigut l’aprenent.